Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@23:23:48 GMT

6 کارگردان قديمي که با فيلم اول شان، ترکاندند

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۲۹۳۶۳

خبرگزاري آريا - هفته نامه همشهري جوان: نگاهي انداخته ايم به مسير حرکت شش کارگردان که در فيلم اول «خيلي» موفق عمل کردند. بهرام بيضايي، امير نادري و بهروز افخمي مسير درستي را طي کرده اند. واروژ کريم مسيحي زيادي گزيده کار بود و علي ژکان و سعيد ابراهيمي فرد در فيلم اول مانده اند!
بهرام بيضايي
با چه فيلمي شروع کرد؟ «رگبار» را بيضايي در سل 1350 ساخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين فيلم از جمله آثار ماندگار سينماي ماست که در جشنواره سپاس جايزه بهترين فيلم، بهترين فيلمنامه و نقش اول مرد را به دست آورد و همچنان مورد توجه علاقه مندان سينماي ايران است.

فاصله تا فيلم دوم: دو سال. بهرام بيضايي «غريبه و مه» را سال 52 کارگرداني کرد.
موقعيت سينمايي: بيضايي 10 فيلم بلند ساخته که آخرين آن ها يعني «وقتي همه خوابيم» را سال 87 کارگرداني کرد. بيضايي از کارگردان هاي صاحب سبک و معتبر سينماي ايران است که همه ساخته هايش مورد توجه بوده اند. «سگ کشي»، «باشو غربيه کوچک» و «مسافران» از جمله فيلم هاي اوست.
امير نادري
با چه فيلمي شروع کرد؟ «خداحافظ رفيق» اولين فيلم امير نادري است که آن را سال 1350 ساخت و اثر متفاوت با جريان روز سينماي ايران به حساب مي آيد.

فاصله تا فيلم دوم: امير نادري دو سال بعد «تنگنا» را ساخت و براي اين فيلم هم تحسين شد.
موقعيت سينمايي: بيشتر فيلم هايي که تا سال 64 ساخت، آثار قابل توجهي اند اما بعد از مهاجرت به آمريکا نتوانست از کارنامه وزين خود دفاع کند. نادري در زمان حضور در ايران نه فيلم ساخت که غالبا تمجيد شده اند: «تنگنا»، «سازدهني»، «تنگسير»، «انتظار»، «مرثيه»، «ساخت ايران»، «دونده» و «آب، باد، خاک».
واروژ کريم مسيحي
با چه فيلمي شروع کرد؟ «پرده آخر» سال 69 پديده جشنواره فجر لقب گرفت که در 15 رشته نامزد دريافت سيمرغ شد و نه جايزه از جمله بهترين کارگرداني را به دست آورد. علاقه مندان سينما همچنان از فيلم به نيکي ياد مي کنند.

فاصله تا فيلم دوم: 18 سال طول کشيد تا کريم مسيحي فيلم دوم خود را بسازد. او سال 87 «ترديد» را کارگرداني کرد که در 10 رشته نامزد دريافت سيمرغ بلورين بود و جايزه بهترين فيلم را کسب کرد.
موقعيت سينمايي: «ترديد» از تحسين هايي که نصيب «پرده آخر» شد، سهمي نداشت. واروژ کريم مسيحي هم بار ديگر سراغ تدوين رفته است.
بهروز افخمي
با چه فيلمي شروع کرد؟ «عروس» فيلم اول بهروز افخمي است که به خاطر داستان و نوع استفاده از نيکي کريمي فيلمي آوانگارد لقب گرفت. اين فيلم در دوره نهم جشنواره فجر ديپلم افتخار کارگرداني و سيمرغ موسيقي و تدوين گرفت.

فاصله تا فيلم دوم: بهروز افخمي سه سال بعد يعني در سال 1372 «روز فرشته» را ساخت.
موقعيت سينمايي: 12 فيلم در کارنامه افخمي ديده مي شود که غالبا آثار بحث برانگيزي بوده اند. در اين مي ان بيشتر توجه ها به سمت «شوکران» بوده و «فرزند صبح» پرحاشيه ترين فيلم اوست. آخرين فيلم افخمي «روباه» است که سال 93 در جشنواره رونمايي شد.
حميد نعمت الله
با چه فيلمي شروع کرد؟ «بوتيک» را حميد نعمت الله در سال 82 به جشنواره فجر رساند و با اولين نمايش تحسين علاقه مندان به سينما را برانگيخت. فيلم او سيمرغ بلورين بهترين فيلم اول را به دست آورد و همچنان محبوب منتقدان است.

فاصله تا فيلم دوم: پنج سال طول کشيد تا نعمت الله فيلم دوم خود يعني «بي پولي» را بسازد. او در اين فاصله چند تله فيلم ساخت و مقدمات ساخت سريال محبوب «وضعيت سفيد» را فراهم کرد که بلافاصله بعد از «بي پولي» سراغ پيش توليد آن رفت.
موقعيت سينمايي: ساخته هاي حميد نعمت الله هميشه کنجکاوي برانگيز بوده اند. فيلم هايش صاحب سبک اند و «بيهوده» پشت دوربين نمي ايستد.
علي ژکان
با چه فيلمي شروع کرد؟ «ماديان» اولين فيلم علي ژکان است که سال 1364 کارگرداني کرد و همچنان به عنوان يکي از فيلم هاي مهم دهه 60 از آن ياد مي شود.

فاصله تا فيلم دوم: علي ژکان چهار سال صبر کرد تا فيلم بعدي را بسازد. نتيجه «دخترک کنار مرداب» اما نشاني از «ماديان» نداشت. اين کارگردان بعد از آن با فاصله بيشتر پشت دوربين ايستاد و نتوانست موفقيت فيلم اول را تکرار کند.
موقعيت سينمايي: شش فيلم در کارنامه علي ژکان ديده مي شود که جز اولي بقيه قابل دفاع نيستند: «ماديان»، «دخترک کنار مرداب»، «سايه به سايه»، «عيسي مي آيد» و «چهره به چهره».
سعيد ابراهيمي فر
با چه فيلمي شروع کرد؟ «نار و ني» اولين فيلم سعيد ابراهيمي فر است که سال 1367 کارگرداني کرد. «نار و ني» جزء معدود فيلم هايي است که در جشنواره فجر رکوردشکني کرده. فيلم در جشنواره نهم موفق به نامزدي در 13 رشته شد و چهار سيمرغ بلورين از جمله جايزه ويژه هيئت داوران را از آن خود کرد.

فاصله تا فيلم دوم: 16 سال بعد از «نار و ني» ابراهيمي فر سراغ فيلم دومش رفت و «مواجهه» را رد سال 83 ساخت. فيلم اين بار مورد توجه قرار نگرفت؛ همان طور که فيلم بعد او يعني «تک درخت ها» توفيقي به دست نياورد.
موقعيت سينمايي: سه فيلم ساخته و به عنوان کارگردان صاحب امضا نشده.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۲۹۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای عجیب تن‌هاخ: ما جذاب‌‌ترین تیم لیگ هستیم!‏

به گزارش "ورزش سه"، منچستریونایتد امروز بازی 1-0 برده مقابل ‏برنلی را با اشتباهات فردی با تساوی 1-1 عوض کرد تا امیدهایش به ‏کسب سهمیه چمپیونزلیگ عملا به پایان برسد.‏

سرمربی یونایتد در پایان بازی ادعایی عجیب مطرح کرد و گفت ‏تیمش جذاب‌ترین تیم حال حاضر لیگ برتر است و خوب فوتبال ‏می‌کند و فقط نمی‌تواند از آنها استفاده کند. او که در پایان بازی ‏توسط هواداران هو شده بود به آنها هم تاخت و گفت هوادار نباید ‏درباره تیم تصمیم بگیرد و مسئولیت فقط به عهده سرمربی است. ‏

سوت زدن هواداران بعد از تعویض و بیرون کشیدن ماینو؟
آنها هوادار هستند ولی من باید تیم را مدیریت کنم. وقتی می‌بینم ‏بازی به چیزی نیاز دارد و متوجه می‌شوم که باید تازگی به تیم تزریق ‏کنم این کار را می‌کنم و خواهم کرد. این تصمیم تاکتیکی هم بود. از ‏نظر تاکتیکی عاقلانه این بود که مک‌تامینی را به زمین بفرستم که ‏می‌تواند توپ را نگه دارد و در بازی‌های گره‌خورده خلاق است. ‏

علت از دست دادن این همه فرصت توسط یونایتد؟
هر تیمی فرصت از دست می‌دهد. ولی ما وقتی فرصت از دست ‏می‌دهیم انگار اتفاق عجیبی افتاده. فقط از این حرف می‌زنند ‏درحالیکه ما خیلی فرصت هم ساختیم. در حال حاضر ما یکی از ‏دینامیک‌ترین و جذاب‌ترین تیمهای لیگ هستیم. خوب بازی می‌کنیم ‏و فرصت‌های زیادی ایجاد می‌کنیم. ‏

صعود به لیگ اروپا محتمل‌ترین گزینه است؟
واقعیت‌ها این را می‌گوید. وقتی اینقدر فاصله داریم خیلی سخت ‏است که چهارم بشویم. باید این بازی را می‌بردیم. در چند هفته اخیر ‏خودمان را در موقعیت برد قرار دادیم ولی بعد خراب کردیم و خودمان ‏از دستش دادیم. حالا فاصله آنقدر زیاد شده که در این بخش از ‏فصل نمی‌شود جبران کرد. ‏

دیگر خبرها

  • نمایش نوزده نقشه قدیمی خلیج فارس در شهر کاریز کیش
  • از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خندیدن به «قضاوت»
  • از فیلمسازی بدون دیالوگ تا خندیدن به قضاوت
  • چرا سردار سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی در سریال پایتخت ۵ مخالفت کرد؟
  • ادعای عجیب تن‌هاخ: ما جذاب‌‌ترین تیم لیگ هستیم!‏
  • کدام کارگردان‌ها مشغول ساخت سریال هستند؟
  • خودنمایی آبشار فصلی در دل طبیعت روستای جنگل علی بهاباد + فیلم
  • کدام کارگردان‌ها مشغول ساخت سریال‌ هستند؟
  • رکورددار بالاترین پرواز با بالگرد در جهان به روایت آسمان غرب
  • رکوردار بالاترین پرواز با بالگرد در جهان به روایت آسمان غرب